Vezetőképző a hallgatók érdekeinek hatékonyabb képviseléséért

Háromnapos vezetőképző hétvégén különböző előadások és tréningek során önismereti, tárgyalástechnikai és szervezetfejlesztési kompetenciákkal gazdagodtak a hallgatói önkormányzati képviselők az EHÖK szervezésében hallgatótársaik érdekeinek még hatékonyabb képviselése érdekében.

A rendezvény nyitó napján a szervező Egyetemi Hallgatói Önkormányzat részéről a szervezet elnöke, Cziczás Péter köszöntötte a megjelenteket, majd megtartotta az egyetemi rendezvényszervezéssel kapcsolatos előadását számukra. „Az érdekképviselet részét képezi az is, hogy olyan rendezvények legyenek az egyetemen, amiket a hallgatók élveznek, amik nekik szólnak”- hangsúlyozta. Kitért arra, milyen nagy szerepük van a közösségépítésben a már hagyományossá vált hallgatói rendezvényeinknek.”Célunk, hogy közösségi élet legyen”- utalt rá. Előadásában a megváltozott egyetemi struktúra mellett ismertette a rendezvényszervezésre vonatkozó szabályozás legfőbb elemeit, majd bemutatta az általuk létrehozott Hallgatói Rendezvényszervezési Szabályzatot is. „Ez egy konstruktív és módosító javaslat, melynek egyik előnye, hogy definiálja, mit is értünk hallgatói rendezvény alatt és milyen formában lehet rendezvényeket tartani”- fogalmazott.

„A reaktív szerepből proaktívba kell lépnünk!”- hívta fel a figyelmet Fodor Márk Joszipovics, aki a HÖK képzésfejlesztésbe való bevonásáról és az érdekképviseleti szervezet előtt álló jövőképről tartott előadást. A szervezet általános elnökhelyettese szerint amikor jön egy probléma, amit meg kell oldani, jól működik a szervezet, mert mindenki tudja, mit kell tenni a megoldáshoz, viszont változtatni szeretnének ezen. „Ne csak akkor lépjünk, ha probléma van, hanem akkor is, ha van egy jó ötletünk”- emelte ki. Bemutatta a képzésfejlesztésben nagy jelentőséggel bíró Kreatív Tanulás Programtanács szervezetét. „A hallgatói ötleteket be ogjuk csatornáznunk a képzésfejlesztésbe és a tananyagreformba, így kiemelt szerepe lesz a hallgatói érdekeknek és véleménynek”- jelentette ki.

„A mozgalom az 1989-es megalakulását követő harminc évben nagy befolyással bír az egyetemi és a hallgatói életre, az oktatásszervezésre és a tanulmányi kérdésekre”- emelte ki Murai László. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának elnöke a hallgatói mozgalmiságról, a szervezet küldetéséről és fennmaradásának okairól értekezett a megjelent képviselőkkel. Kifejtette, a január óta tartó ciklusuk óta azt tapasztalják, hogy az NKE HÖK az egyik legnagyobb bástyája a HÖOK-nak. „Rendívül aktívak vagytok, nagyon jó az együttműködés a HÖOK és NKE HÖK között emberileg és szakmailag is, ez nagyon nagy eredmény”- jegyezte meg. Meglátása szerint a hallgatói önkormányzatiság szervezete olyan kompetenciákat - kollégiumi jelentkezés, ösztöndíj elbírálás – és egyetemi feladatokat kapott, melyek annyira kinőtték magukat az egyetemi szövetben és a magyar felsőoktatás hallgatói struktúrájában, hogy nehezen lehetne kiszedni vagy kicserélni. „Az országos hallgatói szervezetben, a HÖOK-ban az intézményi visszajelzéseitekre alapozva alakítjuk ki az érdekképviseleti portfóliót”- jegyezte meg Murai László.

„A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájához eljutott hallgatói problémák nagy része a kreditrendszer egyes elemeihez kapcsolódik valamilyen formában vagy belőle vezethető le, ezért kezdtünk foglalkozni ezzel a kérdéssel”- magyarázta Kovács Péter, a HÖOK elnökhelyettese, aki a szervezet Kreditjelentését mutatta be előadásába. Mint mondta, a kreditrendszer hosszú történetiséggel rendelkező felsőoktatási keretrendszer, amely nem nemzeti hatáskörben működik, hanem uniós tagként az EU-s kreditrendszernek vagyunk a tagjai. Jelenleg Magyarországon nincs olyan dedikált szervezet, amely ezzel a kérdéssel foglalkozna, ezért kezdett el vele foglalkozni a HÖOK. „Idén 30 éves a HÖOK, ezért 30 projektet hirdettünk, ezek közül egyben 2019 Magyarországán a kreditrendszerről szeretnénk egyfajta helyzetjelentést adni”- fogalmazott, majd hozzátette, mindezt a hallgatói javaslatok alapján. Kifejtette, mindemellett a Magyar Rektori Konferenciának kreditelismertetéssel kapcsolatos munkaanyagának az elkészülése is ezt indokolta. „2019 áprilisában fogadták el azt a kreditelismertetési jelentést, mely iránymutatást ad a felsőoktatási intézmények számára”- magyarázta. A munkacsoportban a HÖOK is aktívan részt vett, becsatornázva a hallgatói véleményeket, rálátva a teljes kreditrendszer problémáira. „A HÖOK-nak 2016-ból van egy közgyűlési határozata arra vonatkozóan, hogy egy újfajta tanulmányi ösztöndíj-számítási rendszerre tegyen javaslatot: ez a tantárgy alapú ösztöndíj számítás fantázianevet viseli”- mondta, majd bemutatta a jelenlegi tantárgyankénti értékeléshez kapcsolódó eltéréseit az általuk kidolgozott értékelési rendszernek.

„Ha odamész segíteni egy hallgatóhoz, nem téged és a saját értékeidet ítéli meg, mert te az egész hallgatói önkormányzat képviseletében jelensz meg: az egész HÖK szervezetét fogja megítélni”- hangsúlyozta Budai Marcell a hallgatói képviselőkhöz szólva. A HÖOK kommunikációs vezetője szerint, ha egy hallgatói önkormányzati képviselő nem segítőkészen és nyitottan áll egy hallgatóhoz, nem az adott személyt, hanem a szervezetet és országszerte valamennyi hököst ítéli meg negatívan az a hallgató. A HÖK megítéléséről tartott előadásában kiemelte, magának a HÖK brandjének megítélése jelenleg több évtizede is elég negatív. Az NKE HÖK márkaértékeinek összegyűjtésénél példaként került felsorolásra a közvetlenség, a segítőkészség, a gyors kommunikáció. Márkaasszociáció, ami a hallgatóknak a HÖK-ről jut eszébe, sajnos országszerte elég negatív: tévesen azt hiszik, hogy a HÖK nem csinál semmit. Utóbbi - szubjektív - helyzetmegállapítás, a márkaérték pedig a szervezet elérendő célja. „Ha jól működik a szervezet, ez a kettő ugyanazt fogja jelenteni, ez a márka alapú kommunikáció célja”- hangsúlyozta. Közszereplőként a hallgatói önkormányzati képviselőknek minden téren oda kell figyelniük a megjelenésükre. „A social media-n való megjelenés esetében minden egyes hökös saját felülete hatással van az egész HÖK megítélésére”- jelentette ki.

A vezetőképző második napján Szabados Andrea motivációs- és szervezetfejlesztési tréninggel, a harmadik napon Farkas Johanna tárgyalástechnikai és önismeretei tréninggel fejlesztette a hallgatói önkormányzati képviselők kompetenciáit.

Cziczás Péter így értékelte a rendezvényt: „Hatalmas lelkesedéssel vágtunk bele kollégáimmal az idei NKE HÖK vezetőképző munkálataiba. A szervezet rengeteg személyi és strukturális változáson ment keresztül az elmúlt időszakban, így ehhez a programhoz nagyon magas elvárásokat fektettem, mind képviselőtársaim, mind a saját; összességében a szervezet fejlődése érdekében. Igyekeztünk feltérképezni a szervezet életében azokat a csomópontokat, amelyek mentén egy hatékonyabb, sikeres érdekképviselet kialakítására régi/új alapokat tehetünk le - ezen támpontok mentén alakítottuk ki a rendezvény és a tréningek tematikáját, struktúráját. Véleményem szerint ezt sikeresen megvalósítottuk, a foglalkozás elérte célját.”

Az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Hallgatói Önkormányzatának elnöke, Garab Anna kiemelte: "Nem rég alakult meg az ÁNTK HÖK új választmánya, melynek több mint a fele részt is vett a vezetőképzőn. Mind a régi mind az új tagok számára hasznos volt a program. Egyrészt megismerhettük kicsit közelebbről a HÖOK tevékenységét, a további napokon pedig hasznos elméleti és gyakorlati tippeket kaptunk ahhoz, hogyan lehet még hatékonyabb a hallgatók képviselete. Végezetül pedig azt is érdemes kiemelni, hogy jobban megismerhettük egymást nem csak kari HÖK szintjén, hanem a többi kar képviselőivel is."

A Rendészettudományi Kar Hallgatói Önkormányzata részéről Obbágy Tamás gazdálkodási- és szociális ügyekért felelős alelnök szerint: "Úgy gondolom, hogy maga a képzés mindenki számára nagyon hasznos volt. Mind a civil, mind a hivatásos karok tisztviselői betekintést nyerhettek a különböző karok helyzetére, problémáira és ezekkel kapcsolatban hasznos tanácsokkal tudtuk ellátni egymást. A speciális helyzetünkből kifolyó különbségekből eredő problémákkal kapcsolatban a kreditjelentést szeretném kiemelném, ahol kiderült hogy a HÖOK által megtervezett új tervezet teljes mértékben nem húzható rá a mi képzési feltételeinkre és ezzel kapcsolatban olyan információt tudtunk átnyújtani, ami segítheti a tervezet kiegészítését és a probléma áthidalását."

A Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Hallgatói Önkormányzatából Rozs József elnök így nyilatkozott: "Az EHÖK által megszervezett vezetőképző minden tekintetben sikeresnek mondható. Az összes résztvevő élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodva távozott a három napos szemináriumról. A leghasznosabbnak talán így, frissen alakult szervezetként a második napot mondanánk. Szabados Andrea szervezetfejlesztési tréningje mind elméleti, mind gyakorlati szinten olyan tudást adott, amit a további munkánkban hasznosítani tudunk itt, a HHK-n. Már most izgatottan várjuk, hogy jövőre is részt vehessünk legalább ilyen lelkesedéssel és egy hasonlóan szuper és aktív csapattal közösen."

Hallgatók a Hallgatókért! 

Szöveg: NKE EHÖK (Fecser Zsuzsanna)

Fotó: Ruff Georgina